Halfjaarbericht 2018

Beleidsmatige voortgang

Het integraal veiligheidsbeleid 2015-2018 van de gemeente Den Haag verloopt langs drie sporen:

1. Aanpak van high impact crimes (overval, straatroof, woninginbraak en geweld);
2. Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten;
3. Aanpak van ondermijning, niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk.

Met het Integraal veiligheidsplan 2015-2018 is een stevige basis gelegd om de komende jaren op voort te bouwen. De eerste zes maanden van 2018 zijn opnieuw mooie resultaten zichtbaar geworden. Het totaal aantal geregistreerde misdrijven (Wetboek van Strafrecht) daalde met 15% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De high impact crimes daarbinnen daalden met gemiddeld 9%.
De overlastmeldingen daalden met 10%.

Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
High Impact crimes
Het aantal High Impact Crimes is afgelopen half jaar verder gedaald met 9%, de misdaadcijfers in het algemeen met 15%. Elke delict dat wordt gepleegd is er één te veel, maar gelukkig blijft het aantal dalen. Cybercriminaliteit is één van de snelst groeiende misdaden. Helaas worden dus ook steeds meer bewoners en bedrijven hiervan slachtoffer. De gemeente zoekt samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en het Ministerie van Justitie en Veiligheid naar manieren om de weerbaarheid van Haagse ondernemers en inwoners te vergroten. Daarnaast is in het eerste halfjaar van 2018 de preventiekraam op 13 locaties in Den Haag ingezet. Bij deze preventiekraam kan de burger zich laten voorlichten over het voorkomen van cybercriminaliteit.

Huiselijk geweld
In de eerste helft van 2018 zijn 151 huisverboden opgelegd. De politie en de hulpverlening ervaren het tijdelijk huisverbod als een effectief instrument bij de aanpak van huiselijk geweld.

Veilig uitgaan
Om samen met de sector de horeca nog beter te maken, vindt periodiek overleg plaats tussen Koninklijke Horeca Nederland, de politie en de gemeente. Het afgelopen halfjaar werd gemeentebreed in vier horecazaken, ondanks waarschuwingen, illegaal geëxploiteerd. In vier andere horecazaken was, ondanks waarschuwingen, sprake van illegale kansspelen, waarbij in één geval tevens sprake was van drugshandel. Verder vond er bij één horecazaak een ernstig geweldincident plaats. Er vonden tien sluitingen van horecagelegenheden plaats.

Spoor 2: Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten
Aanpak van problematische (jeugd)groepen
We pakken alle problematische jeugdgroepen aan. Voor alle jongeren uit problematische jeugdgroepen stellen we plannen van aanpak op en indien nodig ook voor andere familieleden. Naast de persoonsgebonden aanpak, zetten we voor alle groepen ook in op de groep en het gebied.
In de eerste helft van 2018 kregen vijf problematische (jeugd)groepen met het label hoog risico (crimineel) prioriteit: Molenwijk, Schilderswijk, Frans Halsstraat/Vermeerstraat en Vrederust.
De groep Molenwijk omvat sinds de laatste groepsscan 17 personen. Er zijn 3 plannen van aanpak opgesteld voor 3 gezinnen.

De jeugdgroep Schilderswijk is een netwerk bestaand uit ruim 90 personen, verdeeld over vier subgroepen. De groep krijgt sinds november 2016 aandacht. De eerste helft van 2018 zijn voor 23 jongeren van deze groep plannen van aanpak opgesteld en zijn 16, reeds opgestelde, plannen geëvalueerd.

De aanpak van de problematische (jeugd)groep Frans Halsstraat/Vermeerstraat is in 2018 gestart. Er zijn 8 jongeren integraal besproken in 3 overleggen. Het komende half jaar zal voor de resterende 8 jongeren van deze groep een plan van aanpak worden gemaakt. Daarnaast is eind 2017 een intensieve wijkaanpak gestart. Er is voor de groepen jongerenwerk ingezet. Vanwege diverse incidenten is in juni 2018 in de Mijtenstraat flexibel cameratoezicht geplaatst om de onrust weg te nemen en nieuwe incidenten te voorkomen.  

De aanpak van de groep in Vrederust is mei 2017 opgestart. De groep bestaat uit 28 personen van 13 tot 26 jaar met een harde kern van 15 personen. Deze plannen zijn in 2018 geëvalueerd.  
Daarnaast krijgen ook groepen met het label midden risico aandacht. In het centrum is op diverse locaties een integrale aanpak ingericht om de jeugdoverlast terug te dringen. In februari 2018 is een persoonsgerichte aanpak gestart voor 17 jongeren die betrokken zijn bij de overlast. Voor 10 jongeren is de aanpak nog actief, 5 jongeren zijn opgeschaald naar het Veiligheidshuis en 2 jongeren zijn afgeschaald. Ter ondersteuning van de aanpak is in juni 2018 flexibel cameratoezicht geplaatst bij het Meester de Bruinplein.

In Scheveningen geeft een groep van 39 jongeren overlast. De groep heeft het label midden risico. 8 jongeren uit de groep zijn in het Veiligheidshuis besproken. Er is een brede aanpak gestart met aandacht voor specifieke thema’s: drank, drugs, school en werk. Er is extra politie inzet en jongerenwerk.
Er is een groepsaanpak gestart in stadsdeel Escamp voor circa 43 jongeren, die overlast veroorzaken in de wijk Leyenburg. Ook jongeren uit andere wijken en stadsdelen veroorzaken daar overlast. Politie en jongerenwerk trekken samen op, ook voor jongeren buiten Escamp. Er wordt onderzocht of de reeks autobranden in Escamp toe te wijzen is aan een jeugdgroep.
In Wateringse Veld is een aanpak gestart op een groep van 13 jongeren.

Drank - en drugsoverlast
De Overlastwet is ingezet om overlast in de wijken met zo veel mogelijk maatwerk aan te pakken. In de eerste helft van 2018 zijn 11 gebiedsverboden opgelegd. Ook zijn 3 verwijderingsbevelen opgelegd.
Rond de alcoholverbodsgebieden in Den Haag hebben er het afgelopen half jaar geen wijzigingen plaatsgevonden. Momenteel zijn er 22 alcoholverbodsgebieden aangewezen. Op 12 juni 2018 heeft het college met RIS 299919 13 gebieden aangewezen voor het tijdelijk verbod op softdrugs. Handhaving – bij overlastgevende groepen - op dit verbod gebeurt sinds 15 juni 2018.
Politie en handhavingsteam verbaliseerden in de eerste 6 maanden van 2018 op basis van de Drank- en Horecawet 165 keer jongeren die in de openbare ruimte alcohol in hun bezit hadden. In de eerste zes maanden van 2018 ontvingen 16 ondernemers een waarschuwing wegens verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Cameratoezicht
In het eerste halfjaar van 2018 heeft de burgemeester na consultatie van de Driehoek besloten om de gebieden Rijswijkseweg e.o., Baambruggestraat e.o., Jan Luykenlaan e.o, Dreven e.o., Oranjeplein e.o., Hoefkade/Koningstraat e.o., Delftselaan e.o. het Hobbemaplein e.o. en de Cillierstraat opnieuw aan te wijzen voor cameratoezicht. In de gebieden Adriaan Maasplein (jachthaven) en de Pluvierstraat hebben de maatregelen effect gehad en daarom heeft de burgemeester besloten om deze gebieden niet opnieuw aan te wijzen. Op de Mijtensstraat en het Meester de Bruinplein zijn in het eerste halfjaar camera’s geplaatst. Voor de Mijtensstraat is een nieuw gebiedsbesluit genomen. Het Meester de Bruinplein valt binnen het gebiedsbesluit van de Hoefkade/Koningstraat e.o. De gemeenteraad is geïnformeerd met RIS 299979.

Integrale Handhavingsacties
In het eerste halfjaar van 2018 ging de gemeente samen met de politie, brandweer, HTM, Stedin, Douane en NVWA 5 keer op pad voor integrale handhavingsacties in het Zeeheldenkwartier en Oude Centrum, Stationsbuurt, Vrederust en Bouwlust, Transvaal en de Scheveningse haven. Na iedere actie zijn omwonenden via Burgernet geïnformeerd over het doel van de actie en de behaalde resultaten. Net als andere jaren leverden ook deze acties veel positieve reacties op van wijkbewoners.

Radicalisering, polarisatie en extremisme
De aanpak van radicalisering, polarisatie en jihadisme kenmerkt zich door een combinatie van harde en zachte maatregelen. In de eerste helft van dit jaar zijn we verder gegaan met trainingen, oriëntatieprogramma’s en netwerkbenadering. Inmiddels hebben rond 5.200 eerstelijnsprofessionals een oriëntatieprogramma gevolgd dat hen achtergronden geeft over radicalisering en extremisme en hen handvatten geeft om signalen van mogelijke (beginnende) radicalisering te herkennen. Rond 330 professionals die betrokken zijn bij de persoonsgerichte aanpak hebben een verdiepende training gevolgd.

De in en samen met de gemeente Den Haag ontwikkelde training Oumnia Works is inmiddels landelijk uitgerold. In 2018 worden in Den Haag 20 trainingen uitgevoerd met 10 tot 15 deelneemsters per groep. Het preventieve programma Mij dat door Centrum 1622 wordt uitgevoerd op scholen is geactualiseerd. De methodiek van de programma’s HIP en VIP, gericht op docenten en leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs is op ons verzoek uitgeschreven in een boek. Elke Haagse school heeft dat inmiddels ontvangen.

De persoonsgerichte aanpak is voortgezet zoals aangegeven in RIS 296981. Qua aantallen zijn er over het afgelopen half jaar geen ontwikkelingen te melden. Het aantal uitreizigers is stabiel gebleven (geen nieuwe uitreizen) en er zijn ook geen uitreispogingen verijdeld. Het aantal potentiële uitreizigers/geradicaliseerden is licht gedaald. We zijn voorbereid op de eventuele terugkeer naar Den Haag van personen die hun straf hebben uitgezeten wegens een jihadistisch misdrijf dan wel zijn uitgereisd naar een strijdgebied. In de eerste helft van 2018 vond regelmatig overleg plaats met de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister voor Rechtsbescherming over ongewenste buitenlandse financiering. Diverse ministeries buigen zich over de mogelijkheden om de beschikbare gegevens transparant te maken. In mei heeft de Raad van State geoordeeld dat het gebiedsverbod dat de minister op verzoek van de burgemeester heeft opgelegd aan een haatprediker, terecht was. De Raad van State noemde de beperking in dit geval gerechtvaardigd en bevestigt daarmee de eerdere uitspraak van de rechtbank Den Haag in november vorig jaar. Samen met netwerken in de stad en in het land moeten we alert blijven om onze vatbare jongeren te beschermen en weerbaar te maken tegen ongewenste beïnvloeding.

Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit
De driehoek heeft bij de aanpak van ondermijning samen met onze RIEC partners een structuur opgezet waardoor de samenwerking goed georganiseerd is: de ondermijningstafels. Hier worden afspraken gemaakt en acties toegewezen (een georganiseerde overheid tegen georganiseerde misdaad). Daarnaast heeft het de gemeente stappen gezet om de interne organisatie weerbaar te maken tegen ondermijning en worden alle diensten ingezet om misstanden te signaleren en aan te pakken.

Bibob
In het eerste halfjaar van 2018 zijn 381 Bibobtoetsen uitgevoerd. Vijf dossiers zijn ingezonden naar het Landelijk Bureau Bibob (LBB) (nog geen advies ontvangen wegens achterstanden bij het LBB), negen vergunningen zijn geweigerd dan wel ingetrokken en zeven vergunningen zijn onder extra voorwaarden verleend. In 2018 vindt de periodieke Bibobtoets plaats op alle 35 coffeeshops in Den Haag; dit komt elke vier jaar terug. Hiermee is in mei gestart.

Prostitutie en mensenhandel
In het eerste halfjaar van 2018 hebben vrijwel alle exploitanten van vergunde seksinrichtingen goedkeuring gekregen voor hun bedrijfsplan, vooralsnog behoudens die onderdelen die verwerking van persoonsgegevens van sekswerkers impliceren. Het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat geen persoonsgegevens van sekswerkers mogen worden verwerkt (RIS 297632), en dat inmiddels door de rechter is bevestigd, bemoeilijkt het bestuurlijk toezicht op de prostitutiebranche aanzienlijk. Zo is door het besluit van de AP in de vergunde branche het instrument van het werkadvies middels intakegesprekken gestopt. De gemeente kan exploitanten dus niet langer tegemoet komen bij het signaleren van misstanden in hun seksinrichting, maar blijft hun seksinrichtingen controleren op overtredingen en misstanden. Ook betekent het besluit van de AP, en het oordeel van de rechter, dat bestuurlijke handhaving van overtredingen van de APV door individuele sekswerkers niet meer mogelijk is. Om mogelijke misstanden te kunnen signaleren, gaat het controleren van de groep die vooral vanuit woningen werkt, onverkort door. Indien sprake is van een illegaal bordeel in een woning, dan kan nog wel bestuurlijk worden opgetreden. Persoonsgegevens van sekswerkers zijn hiervoor namelijk niet nodig. De gemeente is in gesprek met de andere prostitutiesteden en het Rijk om zo snel mogelijk te komen tot nieuwe instrumenten voor een veilige en gezonde prostitutiebranche, zonder misstanden.

Haags Economisch Interventieteam (HEIT)
Het HEIT pakt malafide bedrijvigheid en misstanden in de prostitutiebranche aan. Het HEIT doet dit door middel van integrale controles. Sinds januari hebben er 247 controles plaatsgevonden bij malafide ondernemers. Deze controles hebben geresulteerd in (bestuurlijke) waarschuwingen, maatregelen (intrekken vergunningen, boetes) en/of onderzoeken. Het aantal controles dat het HEIT doet ligt op schema. Daarnaast ontvangen wij steeds meer signalen van malafide bedrijvigheid in niet vergunde branches (zoals belwinkels, supermarkten en bedrijventerreinen). Het HEIT prostitutieteam heeft daarnaast 193 controles uitgevoerd in de vergunde prostitutiebranche in het eerste helft van 2018. Verder heeft het team 60 thuiswerkcontroles en 12 escortcontroles uitgevoerd. Dit heeft geresulteerd in twee bestuurlijke waarschuwingen en één intrekking van de vergunning in de vergunde branche. Bij de illegale branche (thuisprostitutie en escort) is drie keer een last onder dwangsom opgelegd en één keer is een woning gesloten. Bij deze vier zaken ging het om illegale bordelen in woningen.

Voetbal
De politie-inzet bij de thuiswedstijden voor de Eredivisie van ADO Den Haag blijft dalen, het afgelopen seizoen naar 6.500 uur tegenover 8.400 uur in het seizoen daarvoor. Het streven was lange tijd minder dan 10.000 uur, en dat is dus ruimschoots bereikt. Daarbij geldt een groot compliment aan ADO Den Haag. De club heeft over een reeks van jaren forse stappen gezet op het terrein van openbare orde en veiligheid in en rond het stadion. Supporters houden zich gemiddeld beter aan de regels en het lukt de politie om steeds meer op de achtergrond en eventueel op afroep beschikbaar te zijn.
Afgelopen seizoen waren er geen grote incidenten (wel dreigde er een confrontatie bij de uitwedstrijd tegen FC Utrecht, die voorkomen is) en bij de thuiswedstrijden zijn slechts 9 aanhoudingen geweest.

Gemeentelijke crisisbeheersing in de Veiligheidsregio
In de eerste helft van 2018 hebben de 9 gemeenten van de Veiligheidsregio Haaglanden intensief gewerkt aan de voorbereiding op maatregelen in geval van een incident of dreiging met een terroristisch oogmerk. De planvorming op dat gebied is ontwikkeld in nauwe afstemming met partners als politie, OM en Veiligheidsregio en daarnaast op rijksniveau met bijvoorbeeld Defensie en Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Daarnaast volgt dit traject een tweesporenbeleid. Enerzijds worden alle diensten van de gemeente betrokken bij de voorbereiding op een dreiging of terroristisch incident. Anderzijds wordt met de omliggende gemeenten gelijk opgetrokken qua aanpak aangezien een dergelijk incident al snel bovenlokale effecten heeft.