Halfjaarbericht 2018

Financiële prognose

bedragen x € 1.000

 Activiteit omschr 

 Saldo
ontwerp
begroting 

 Mutatie
begroting 

 Saldo
actuele
begroting 

 Prognose
uitkomst 

 Prognose
afwijking 

 V/N 

Parkeerbelasting (opbrengsten)

          -47.973

      -3.000

          -50.973

          -56.792

      5.819

V

Parkeerbelasting (perceptielasten)

               -202

          716

                514

                514

Parkeerbelasting (handhaving)

             8.161

      -3.752

             4.409

             4.409

Inrichting verkeer

           51.911

     -25.880

           26.031

           26.535

         504

N

Parkeren

           23.050

         -936

           22.113

           23.754

      1.641

N

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

             3.379

         -975

             2.404

             2.404

        38.326

  -33.827

         4.499

            825

   3.674

V

Opbrengsten parkeerbelasting/vervanging kaartlezers
In de meerjarenbegroting zijn de baten voor parkeren geraamd op € 51 mln. in 2018 oplopend tot € 64,3 mln. in 2021. De geraamde extra baten vloeien onder meer voort uit de introductie van de nieuwe scantechniek en met name uit de hieruit voortvloeiende verbetering van het betaalgedrag. Deze verbetering is gefaseerd over de jaren meegenomen. Een eerste globale inschatting is dat het betaalgedrag zich sneller positief ontwikkelt dan in de meerjarenbegroting is voorzien. Daarnaast zijn in de in het coalitieakkoord opgenomen tariefontwikkelingen in de meerjarenbegroting verwerkt.    
Ten behoeve van de begrotingssamenstelling 2020 zal een goede analyse worden gemaakt van de effecten van het betaalgedrag. Tevens zal daarbij een actuele inschatting worden gegeven van structureel te verwachte parkeerbaten. Voor 2018 is wordt een positief resultaat van € 4,2 mln. verwacht. Dit saldo wordt veroorzaakt door extra baten ad € 5,8 mln. verminderd met de extra kosten ad € 1,6 mln. met name voor de vervanging van de kaartlezers.

Extra besteding omzetting van tegels naar asfalt fietspaden
In het kader voorkomen van onder uitputting is de motie Afdoening motie asfalteren fietspaden (RV 141.1 RIS 289212) aangenomen. In 2019 wordt circa € 1,0 mln. extra voor projecten ingezet. Bij diverse uitvoeringsprojecten wordt een onder uitputting ingeschat circa € 0,5 mln. waardoor per saldo een nadeel ontstaat van € 0,5 mln.