Beleidsmatige voortgang
Groei aandeel openbaar vervoer
• Om de tracés van de tramlijnen 1, 6, 12 en 16 uiterlijk in 2024 aan te passen aan de lage vloertram en om deze lijnen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking wordt het uitvoeringsprogramma Netwerk Randstad Rail Fase II opgesteld. In opdracht van MRDH wordt gewerkt aan een scenariostudie om na te gaan voor welk pakket aan maatregelen er financiering gevonden moet worden en met welke fasering e.e.a. gerealiseerd kan worden.
• De mogelijkheden om meer gebieden waar ruimtelijke verdichting en transitie plaatsvindt te ontsluiten met het openbaar vervoer, zoals de Binckhorst, worden onderzocht.
• Voor lijn 1 wordt voor de tracédelen waar werk-met-werk gemaakt kan worden voorontwerpen opgesteld en ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Het deeltraject Scheveningseweg is voorbereid en zal in de tweede helft van 2018 worden uitgevoerd.
• De werkzaamheden van het programma Netwerk RandstadRail fase I (de tramlijnen 2, 9, 11, 15 en 17) zullen in 2018 worden afgerond. In het eerste half jaar van 2018 zijn de projecten Kerkplein / Calamiteitenroute en de Tophalte Hollands Spoor opgeleverd. Zogenaamde veegbestekken met restwerkzaamheden zijn voorbereid.
Busplatform Den Haag CS
Het nieuwe busplatform op Den Haag Centraal heeft vertraging opgelopen. De voorbereidingen voor de bouw zijn inmiddels afgerond. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het voorlopig ontwerp ‘Herinrichting en overkapping busplatform’ (RIS 285566).
Verkeersmaatregelen
Rotterdamsebaan
Voor de Rotterdamsebaan worden in 2018 de twee tunnelbuizen geboord. In januari 2018 is gestart met het boren van de tunnelbuis Oost, vanaf de kant van het knooppunt Ypenburg richting Binckhorst. Eind juni 2018 is de doorbraak van de tunnelbuis Oost in de Binckhorst gerealiseerd.
Rotterdamsebaan | |||
Update GRIP | 1-1-2018 | 1-6-2018 | Verschil |
Investering (€ mln.) | € 653,60 | € 629,20 | 24,5 |
Planrealisatie | 44,0% | 50,4% | 6,4% |
Risicoprofiel | Laag | Laag | V/N |
Het uitvoeringsbudget van het project is met € 24,5 mln. bijgesteld. Dit is vooral het gevolg van de volgende wijziging: Middelen voor onderhoud kunnen uit het projectbudget vervallen, omdat in de begroting structureel budget beschikbaar is gesteld voor onderhoud van de Rotterdamsebaan. De volledige GRIP-rapportage met voortgangsinformatie over de Rotterdamsebaan is online te vinden op http://financien.denhaag.nl.
Straten, wegen en lanen (RIS 280303)
Op basis van het Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS 296333) is in de eerste helft van 2018 gestart met de herinrichting van de volgende wegen en kruispunten:
- Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 1 (Machiel Vrijenhoeklaan / Sportlaan).
- Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 2 (Segbroeklaan).
Besluitvorming over het tweede uitvoeringsprogramma Straten, Wegen en Lanen voor de periode 2019-2022 wordt voorzien in het vierde kwartaal van 2018.
Verkeersveiligheid
Den Haag werkt continu aan het verbeteren van de verkeersveiligheid door de aanpak van gevaarlijke situaties/wegen, educatie en gedrag. De gemeenteraad heeft het ‘Meerjarenprogramma verkeersveiligheid 2016-2019’ vastgesteld (RIS 293895) en er is een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid voor 2018-2019.
• In de eerste helft van 2018 is de Kempstraat veiliger ingericht en in de tweede helft van 2018 gaan we de Vlaskamp en de Hengelolaan (tussen Dedemsvaartweg en Vrederustlaan) herinrichten. Voor de Ruychrocklaan (tussen Alkemadelaan en Cees Laseurlaan ) is een voorontwerp opgesteld. Verder worden de plannen voor de Nieuwe Duinweg en Schaarsbergenstraat verder uitgewerkt.
• In de eerste helft van 2018 is bij één school een zone aangelegd. Daardoor is er bij 119 van de 176 scholen een schoolzone gerealiseerd.
• Het kruispunt bij de Gouverneurlaan–Genestetlaan is begin dit jaar veiliger ingericht. In het najaar wordt het kruispunt Erasmusweg – Poeldijkseweg veiliger ingericht. Voor de overige zes blackspots is een verkeersveiligheidsstudie uitgevoerd. De aanpak van deze kruispunten wordt in de tweede helft van het jaar nader ingevuld.
Verkeerseducatie
De gemeente Den Haag biedt - in samenwerking met het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag - een uitgebreid aanbod van verkeerseducatie voor kinderen in het primair en voortgezet onderwijs, jongeren en ouderen:
• De lessen fietsvaardigheid aan 32 basisscholen worden twee keer per (school)jaar uitgevoerd; de helft van het programma is intussen uitgevoerd.
• In juni 2018 zijn bijna 150 verkeersbrigadiers bedankt voor hun inzet tijdens het schooljaar 2017-2018. In de periode april tot juni 2018 zijn bij bijna 5.000 leerlingen het verkeersexamen afgenomen.
• 250 leerlingen hebben meegedaan aan programma Biking2skool.
• In het kader van Responsible Young Drivers en Team Alert is in april een alcohol & drugs campagne uitgevoerd in Westwood. Meer campagnes staan op het programma voor de rest van het jaar.
• Voor ouderen zijn fietsvaardigheidsdagen, e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobielcursussen beschikbaar. In maart en juni hebben ouderen een opfriscursus rijvaardigheid gevolgd. Meer cursussen, voor e-bike en scootmobiel staan gepland in de tweede helft van 2018.
Fiets
Vóór 2020 willen we tenminste tien comfortabele, snelle, directe en veilige sterroutes. Conform het ‘Meerjarenprogramma fiets 2015-2018’ worden er tot en met 2018 zeven sterfietsroutes voltooid en is de planvorming voor drie nieuwe sterfietsroutes zal opgestart.
• Sterfietsroute naar Scheveningen Haven/1e tranche (RIS 289283, RIS 295244). Deze route is afgelopen half jaar feestelijk in gebruik genomen, met nog één ontbrekende schakel op deze route. Voor de Constant Rebecquestraat is op verzoek van de Fietsersbond, bewoners en de Haagse gemeenteraad een nieuw ontwerp opgesteld.
• Sterfietsroute naar Leidschenveen (RIS 260579). Deze route is begin 2018 in gebruik genomen.
• Sterfietsroute naar Wateringse Veld (RIS 296344). De eerste werkzaamheden starten in de tweede helft van 2018. De grote projecten binnen deze route (zoals Veluweplein en Schalk Burgerstraat) worden in 2019 uitgevoerd.
• Sterfietsroute Spoorwijk – Rijswijk. De werkzaamheden starten in de tweede helft van 2018 en zijn medio 2019 afgerond.
Fietsenstallingen
De werkzaamheden voor de nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein (8.500 fietsen) zijn in volle gang, maar vertraagd. Nieuwe stallingen bij de stations, Den Haag Moerwijk, Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Laan van NOI zijn in uitvoering genomen of de bouw wordt gecontinueerd. Onderzocht wordt hoe fietsers kunnen worden verleid om de stallingen echt te gebruiken.
Den Haag Nieuw Centraal: investering fietsenkelder | |||
Update GRIP | 1-1-2018 | 1-6-2018 | Verschil |
Te verwachten uitvoeringsbudget | € 36,68 tot € 41,35 mln. | € 36,68 tot € 41,35 mln. | |
Planrealisatie | 58,2% | 63,9% | 5,8% |
Risicoprofiel | Hoog | Hoog |
De werkzaamheden voor de nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein (8.500 fietsen) zijn in volle gang, maar vertraagd. De volledige GRIP-rapportage met voortgangsinformatie over de fietsenkelder is online te vinden op http://financien.denhaag.nl
Verkeersmanagement
In de eerste helft van 2018 heeft de nadruk gelegen op het project Kijkduin-Houtrust en de Volvo Ocean Race. Verkeersregelscenario’s zijn als onderdeel van de mobiliteitsopgave opgesteld, op effectiviteit beoordeeld en zo nodig bijgesteld. Ook zijn verkeerssystemen aangepast en vervangen. Als onderdeel van de assetmanagementopgave zijn de voorbereidingen afgerond van vijf verkeersregelinstallaties, waaronder het Rijswijkseplein. De vijf installaties worden in de tweede helft van 2018 vervangen.
Stadsregie bereikbaarheid
Jaarlijks vinden in Den Haag 300 tot 350 activiteiten plaats, die effect hebben op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, van wegopbrekingen tot evenementen. Dit vraagt om coördinatie, zodat de stad goed bereikbaar blijft. Hiervoor is de Stadsregie bereikbaarheid ingesteld. De meerwaarde hiervan is in 2017 aangetoond bij de herinrichting van de Raamweg/Koningskade, een project met enorme impact op de verkeersstromen in de stad, dat zonder noemenswaardige problemen is uitgevoerd. In 2018 komt deze meerwaarde onder andere tot uiting bij het project Kijkduin-Houtrust. Het Uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid 2019-2020 wordt dit jaar afgerond.
Parkeren
Parkeren in woongebieden
Het programma ‘Parkeren in woongebieden’ zorgt voor meer parkeerplekken in woongebieden met een parkeerdruk hoger dan 90%. In de eerste helft van 2018 is:
• Gewerkt aan Bloemenbuurt Oost (RIS 280738). De uitvoering is in 2017 gestart en loopt door tot het vierde kwartaal 2018.
• Bezuidenhout-Oost fase 2A (RIS 295688) in uitvoering gegaan en inmiddels bijna afgerond.
• Bezuidenhout-Oost fase 2B (RIS 295688) voorbereid, zodat de uitvoering in het najaar kan plaatsvinden.
• Rustenburg - Oostbroek (RIS 295798) voorbereid. De uitvoering start dit najaar en loopt door tot medio 2019.
Aan het einde van 2017 is een verkenning opgeleverd over de haalbaarheid van een ondergrondse garage onder het Van Sint Aldegondeplein (250 parkeerplaatsen). Deze garage is opgenomen in het coalitieakkoord en wordt opgepakt als project. Daarnaast worden er parkeerplaatsen toegevoegd aan de Willem de Zwijgerlaan (deel woonstraat) in het kader van de herinrichting van de Frederik Hendriklaan en de Willem de Zwijgerlaan. Verder worden er besluiten verwacht voor de Vruchtenbuurt (Mient en omgeving) en Leyenburg (als opvolging van de tijdelijke garage). De voorbereiding/uitvoering wordt voortgezet in Laakkwartier (Oost en West), Rustenburg-Oostbroek en komen de werkzaamheden in Bloemenbuurt-Oost in het najaar van 2018 gereed.
Parkeergarages
De aanbesteding voor het implementeren van brandveiligheidsmaatregelen in de stallingsgarages is afgerond. Medio juli 2018 wordt gestart met de uitvoering van de werkzaamheden in de eerste stallingsgarage.