Financiële prognose
bedragen x € 1.000 | ||||||
Activiteit omschr | Saldo | Mutatie | Saldo | Prognose | Prognose | V/N |
Burgerzaken | 13.948 | 925 | 14.873 | 16.873 | 2.000 | N |
Baten secretarieleges | -6.533 | -297 | -6.830 | -6.830 | ||
Stadsdeelbudget Bestrijding onveiligheid | 538 | 0 | 538 | 538 | ||
Stadsdeelbudget Inrichting en onderhoud buitenruimte | 6.945 | 822 | 7.767 | 7.767 | ||
Stadsdeelbudget Inrichting verkeer | 918 | 580 | 1.498 | 1.798 | 300 | N |
Volwasseneneducatie (inburgering) | 920 | -2 | 918 | 918 | ||
Media | 1.598 | - | 1.598 | 1.598 | ||
Stadsdeelbudget Openbaar groen en openlucht recreatie | 23.013 | 1.079 | 24.092 | 24.092 | ||
Integratie en Burgerschap | 4.981 | 1.022 | 6.003 | 5.503 | 500 | V |
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | 386 | 1.245 | 1.631 | 1.631 | ||
Leefbaarheid en bewonersparticipatie | 10.599 | 845 | 11.444 | 11.444 | ||
Stadsdeelbudget Wijkaanpak | 5.160 | 743 | 5.903 | 5.903 | ||
Stadsdeelbudget Buurthuizen en ondersteuning vrijwilligers | 25.630 | -1.454 | 24.176 | 24.176 | ||
Inburgering | 4 | -151 | -148 | -154 | 6 | V |
Stadsdeelbudget Wijkleefbaarheid | 580 | 346 | 925 | 925 | ||
Stadsdeelbudget Milieubeheer | 1.058 | 690 | 1.748 | 1.748 | ||
89.746 | 6.392 | 96.138 | 97.932 | 1.794 | N |
Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuw college en de daaruit voortvloeiende portefeuille-indeling zijn de begrotingsactiviteiten toebedeeld naar portefeuilles. Op basis hiervan is ook een nieuwe programma indeling vastgesteld en zijn activiteiten (voorheen producten) van voormalige programma’s 3 en 19 ondergebracht in het nieuwe programma 14 “Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening”.
Inrichting verkeer
Vanuit de Wegenwet en de Wegenverkeerswet is de gemeente als wegbeheerder verplicht maatregelen te treffen die de veiligheid van de weggebruiker waarborgen en die maken dat de weg zijn functie kan vervullen. Onderdeel hiervan is instandhouding van de kwaliteit van de wegverharding , wegmarkering en bebording. Vanwege de verkeersveiligheid wordt het noodzakelijk onderhoud zoveel mogelijk uitgevoerd, ook als het budget niet voldoende blijkt.
Met het besluit Stadsdelen Versterken (RIS 287109) is het budget voor de wettelijke taak van onderhoud verkeersborden en belijning op het wegdek overgeheveld naar het programma Stadsdelen. Al voor de overheveling van het budget werd dit budget structureel overschreden. In 2016 en 2017 zijn de tekorten (€ 0,4 mln.) opgevangen in programma 19 Stadsdelen en Wijken.
Integratie en Burgerschap: Migratie Museum
Conform het coalitieakkoord wordt het Migratiemuseum dit jaar beëindigd. Voor de afwikkeling van de beëindiging van het Migratiemuseum is € 1,0 mln. in 2018 beschikbaar. Hiermee kan onder andere (een deel van) de huisvesting, verbouwing en eventuele schadeclaims van het Migratiemuseum worden gedekt. Of de afwikkeling volledig in 2018 kan plaatsvinden is nog niet bekend. Halverwege 2018 is circa € 0,25 mln. besteed en circa € 0,1 mln. juridisch verplicht. De verwachting is dat in 2018 de te dekken kosten € 0,5 mln. bedragen.
Burgerzaken (exclusief verkiezingen)
Het verwacht negatieve resultaat wordt veroorzaakt door incidentele lasten voor het uitvoeren van een mobiliteitsplan voor medewerkers Klant Contact Centrum (KCC). In het vierde kwartaal van 2014 is gestart met de operatie DPZ duurzaam financieel gezond (strategienota dienstverlening goed gemakkelijk en snel RIS 282570 ) waarmee structureel is bezuinigd om het ontstane legestekort van € 2 mln. op te vangen (met name afname van uittreksel GBA, reisdocumenten, rijbewijzen en vermissingsleges voor reisdocumenten). De laatste tranche van deze bezuinigingen van € 1,2 mln. is financieel geëffectueerd in 2017. Bij de evaluatie van deze reorganisatie is in de brief van 13 februari 2018 aan de commissie Bestuur (RIS299110) de tweede reorganisatie aangekondigd. Deze reorganisatie is nodig in verband met de verlenging van de geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. Dit betekent minder legesinkomsten, waardoor ook de uitgaven moeten worden gereduceerd. In de brief aan de commissie Bestuur is aangegeven dat als eerste stap het aantal openingsuren en/of het aantal loketten dat per stadsdeelkantoor wordt aangeboden naar rato wordt verminderd. Er wordt onder andere gekeken naar het aantal fysieke KCC-loketten in de stad.
Vooruitlopend op de benodigde reorganisatie is gestart met een mobiliteitsplan. Inzet is om medewerkers KCC te begeleiden naar ander passend werk en daarmee de structurele personeelslasten binnen het KCC te verkleinen en toekomstige boventalligheid zoveel mogelijk te beperken. Het te verwachten negatieve resultaat in 2018 wordt veroorzaakt door incidentele lasten voor het uitvoeren van dit mobiliteitsplan.
De behoefte aan mobiliteit vertaalt zich onder andere in meer opleidingskosten, coaching en het aanstellen van een mobiliteitsmanager. Daarnaast zijn ook stages binnen KCC gecreëerd, zodat medewerkers van de ene afdeling ervaring kunnen opdoen bij een andere afdeling/specialisme. Om deze stages mogelijk te maken is extra inhuur nodig, zodat de kwaliteit van dienstverlening is gewaarborgd.
Verkiezingen
Op Verkiezingen wordt in 2018 een nadeel verwacht van € 1,4 mln. De begroting was € 1,9 mln. De verwachte kosten voor 2018 zijn € 3,3 mln. Deze kosten zijn / worden gemaakt ten behoeve van unit Verkiezingen, de gemeenteraadsverkiezingen, referendum, voorbereidingskosten voor het Europees Parlement, de Provinciale Staten en Waterschappen in 2019. Het saldo (€ 0,4 mln.) van de bestemmingsreserve Verkiezingen kan, conform financiële spelregels, onttrokken worden ter (gedeeltelijke) dekking van het nadeel. De bestemmingsreserve heeft als doel de schommelingen tussen jaren op te vangen. In 2018 is de bestemmingsreserve niet meer toereikend voor het opvangen van de totale uitgaven van verkiezingen. Dit komt hoofdzakelijk door het grote aantal verkiezingen in de afgelopen jaren (vanaf 2014 zijn er elk jaar één of meerdere verkiezingen/referenda georganiseerd). Daarnaast heeft BZK tot nu toe nog niet de groei in de totale uitgave voor kiezers buiten Nederland gecompenseerd. Er is nog met BZK overleg over de hoogte van compensatie van deze uitgave.
In de afgelopen jaren is de bestemmingsreserve niet aangepast op exogene ontwikkelingen zoals prijsindexering en bevolkingsgroei en daarmee groei aantal kiezers. Daarnaast zijn de uitgaven gestegen door kwaliteit verbeterende maatregelen waarbij kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid wordt gewaarborgd (verbeterde ICT ondersteuning: de StembureauApp, ontwikkeling voorzieningen voor blinden en slechtzienden, extra stembureau’s, invoeren ochtend-/middagshift voor voorzitters, voldoende stembiljetten).
In 2018 is een dubbele verkiezing gehouden en in 2019 zal een dubbele verkiezing (PS in combinatie met WS) en EP georganiseerd worden. De komende maanden zal een plan van aanpak worden opgesteld om de (gemiddelde) kosten in lijn met het budget te brengen. Het resultaat op dit budget staat onder druk. Het college onderzoekt de wijze waarop het budget in voldoende mate kan voorzien in de noodzakelijke middelen.