Beleidsmatige voortgang
Stadsdelen
Participatie staat centraal
Participatie is ook in 2018 verweven in alle werkzaamheden van stadsdelen en wijken. Signalen uit de wijken worden op structurele basis meermalen per jaar opgehaald. Ze worden gebruikt in de planvorming en uitvoering van projecten en activiteiten die de fysieke en sociale leefbaarheid versterken.
In 2017 zijn de stadsdeelorganisaties gestart met het actief uitvoeren van het plan burgerparticipatie, in de tweede helft van 2017 zijn er veel verschillende pilots gestart. Al deze pilots worden gemonitord en met de lessons learned voortgezet in 2018 in andere wijken. Doel van al deze, voor Den Haag nieuwe, participatiemethoden, is om te leren welke goed werken voor bewoners in de verschillende wijken. In het platform ‘Participatie’ krijgt al deze kennis en ervaring een plek om gedeeld te worden met bewoners en collega’s.
In 2018 zijn de projecten met wijkbudgetten gestart in 7 wijken (Scheveningen-dorp, Leidschenveen, Bomenbuurt, Havenkwartier Scheveningen, Regentesse-Valkenbos-zuid, Bezuidenhout-west, Laak Centraal) en zijn er chatsessies uitgevoerd.
In 2018 zijn acht community-builders voor de duur van één jaar aangesteld. De community builders zijn actief in de volgende wijken/buurten: Laakkwartier, Moerwijk, Transvaal-zuid, Notenbuurt/Waldeck, Duindorp, Mariahoeve, Regentessekwartier/Valkenbos (zuid) en Ypenburg. Met de Haagse Hogeschool zijn afspraken gemaakt om de opbrengst van de inzet van de community-builders te monitoren. In het najaar 2018 zullen de eerste opbrengsten bekend worden gemaakt.
Verbetering buurten, stadsdeelbudget Leefbaarheid en bewonersparticipatie
Met het budget voor leefbaarheid en bewonersparticipatie stimuleren we in 2018 bewoners om met mooie ideeën, projecten en/of activiteiten te komen die een verbetering zijn voor hun buurt en leefomgeving. In 2018 wordt de regeling leefbaarheid en bewonersparticipatie inhoudelijk geëvalueerd en aangepast om het maatschappelijk effect nog verder te vergroten. Dit zal in 2019 worden geëffectueerd.
Stadsdeelbudget Wijkaanpak
2018 is in budgettaire zin het laatste jaar van het programma Wijkaanpak. Dit jaar zullen de projecten, zoals weergegeven in de derde voortgangsrapportage, worden afgerond. Dit jaar wordt een eindrapport opgesteld waarin de resultaten en impact van het programma worden beschreven. De lessen die hieruit getrokken kunnen worden, tezamen met de lessen vanuit burgerparticipatie, zullen gebruikt worden voor verdere invulling van participatie.
Welzijn, stadsdeelbudget Buurthuizen en ondersteuning vrijwilligers
De stadsdelen subsidiëren in het kader van het gebiedsgerichte werken ook het professionele welzijnswerk van de Haagse welzijnsorganisaties en zelfstandige buurthuizen. Eind 2017 is de subsidiebeschikking voor het uitvoeringsjaar 2018 afgegeven. Inmiddels is het traject met de Haagse welzijnsorganisaties en zelfstandige buurthuizen opgestart om te komen tot een subsidiebeschikking voor het uitvoeringsjaar 2019. Daarin zal worden meegenomen de welzijnsopgave zoals die is neergelegd in het coalitieakkoord “Den Haag, Stad van Kansen en Ambities”.
Daarnaast heeft de raad op 15 februari jongstleden de motie Flexibel inzetten welzijnssubsidies ten behoeve van Sociaal ondernemers (RIS 299216- Bijlage 1) aangenomen. Hierin wordt gevraagd naar de mogelijkheid om welzijnssubsidies flexibel in te zetten ten behoeve van sociaal ondernemers in de wijken om zo voldoende maatwerk te kunnen bieden in de maatschappelijke opgaven waar wijken voor staan. Door een externe partij wordt vanaf juni onderzocht of het mogelijk is een deel van de welzijnssubsidie flexibel in te zetten en welke maatschappelijke, financiële en juridische consequenties dit met zich mee brengt. Over de uitkomsten van dit onderzoek zal in oktober aan de raad worden gerapporteerd.
Integratie
Volwasseneneducatie
In de eerste helft van 2018 heeft de gemeente voor de arbeidsmarktregio Haaglanden met de beschikbare rijksmiddelen voor educatieaanbod voor volwassenen ingekocht bij het ROC Mondriaan. Daarnaast heeft de gemeente eigen middelen ingezet voor educatie bij ROC Mondriaan, voor de licenties van Oefenen.nl en onlineleren, bij vrijwilligersorganisaties als Taal aan Zee en ‘t Gilde. In de tweede helft van het jaar vinden soortgelijke activiteiten plaats.
Media
Naast een structurele subsidie voor de lokale omroep ontvangt ook de zender FunX een structurele bijdrage voor de Haagse programmering. Met de € 50.000 subsidie realiseert FunX een Haagse editie binnen de landelijke raamprogrammering. Met subsidie aan het lokale mediafonds ‘Luis in de Pels’ zijn het afgelopen jaar extra uitzendingen (online en radio) vanuit de Haagse Bibliotheek gerealiseerd. De uitzendingen stonden in het teken van de lokale verkiezingen, de formatie en het nieuwe college.
In de centrale bibliotheek wordt in Studio B de mogelijkheid geboden om live uitzendingen te realiseren. Zowel online als via de bestaande publieke omroepen.
Met de Haagse vestiging van InHolland wordt intensief samengewerkt. Zo werkten studenten mee aan het organiseren van het jaarlijkse lokale nieuwe media festival. Op dit festival worden de beste Haagse vloggers, bloggers en mediamakers bekroond. In maart werden de belangrijkste journalistieke prijzen van Nederland uitgereikt. Dat gebeurde in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
De uitreiking van de Tegel en de jaarlijkse bijeenkomst van ‘Free Press Unlimited’ in het auditorium van het Haagse Vredespaleis onderstreept het belang van vrije media in de ‘Stad van Vrede en Recht’.
Antidiscriminatie
Vorig jaar is de nieuwe Haagse antidiscriminatievoorziening Den Haag Meldt van start gegaan. Om de organisatie bekendheid te geven en aansluitend de meldingsbereidheid te verhogen is een tweeledige campagne gestart. Tot begin mei 2018 was de tramcampagne een uiting over arbeidsmarktdiscriminatie. Deze was zichtbaar op tram 16. De keuze van tram 16 was omdat deze lijn dwars door de stad rijdt.
In de tweede helft van het jaar wordt een begin gemaakt met een evaluatie van de inpassing van de antidiscriminatievoorziening Den Haag Meldt bij de gemeentelijke Ombudsman en de werking van het aparte meldpunt arbeidsmarktdiscriminatie aldaar. Daarnaast is er voor het melden van discriminatie op initiatief van antidiscriminatievoorziening Radar en met steun van de gemeenten Rotterdam, Den Haag en Amsterdam in maart de app ‘Meld discriminatie nu’ gelanceerd. In het kader van de internationale dag tegen racisme en discriminatie werd dit jaar weer een wereldreis door eigen stad georganiseerd. Enkele duizenden mensen kwamen hier op af.
Stimuleren Nederlandse taal
Taal is belangrijk om te kunnen participeren in de samenleving. De kracht van het programma Taal in de buurt is de laagdrempeligheid voor geïsoleerde groepen. Het programma is onderdeel van de herijking van het taalaanbod met de bedoeling het taalaanbod in de stad efficiënter in te zetten. Het eerste halfjaar waren 75 groepen actief van in totaal circa 800 deelnemers bij 22 organisaties. Hiervan waren 41 conversatiegroepen en 34 NT2-groepen. In de tweede helft van het jaar starten nieuwe groepen en ronden de bestaande groepen trajecten af. Deelnemers worden vervolgens zoveel mogelijk gestimuleerd om door te stromen naar vervolg-taaltrajecten of naar het traject Taal en Ontmoeting. Taal en Ontmoeting is een pilotproject om de maatschappelijke oriëntatie en sociale participatie van de Taal in de Buurt-deelnemers te vergroten.
Inclusieve stad
Het afgelopen half jaar zijn diverse evenementen gefaciliteerd zoals de Holi viering, Stadsiftar en 145 jaar Hindoestaanse Immigratie. Deze evenementen dragen bij aan de doelstelling om diverse culturele uitingen en verbinding tussen groepen te stimuleren. In de tweede helft van het jaar vinden activiteiten plaats die verbinding in de stad stimuleren
Met Haagse werkgevers wordt in het netwerk Den Haag Inclusief opgetrokken om de arbeidsmarkt en respectieve werkvloeren divers en inclusiever te maken. In februari 2018 is een dinerbijeenkomst georganiseerd met circa 30 Haagse werkgevers bij het Hilton Hotel, tevens lid van het netwerk. Tijdens deze bijeenkomst vertelde de ambassadeur van Canada over een grootschalig onderzoek in Canada waarin de meerwaarde van diversiteit en inclusie duidelijk aangetoond werd. Daarnaast werden er ‘best practices’ van onder andere KMPG gedeeld. In de afgelopen maanden is er contact geweest met meerdere werkgevers. Dit heeft ertoe geleid dat meer werkgevers lid zijn geworden van het netwerk, waaronder Rode Kruis, B&A groep, DAK Kindercentra en Reclassering Nederland.
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Maatschappelijke begeleiding statushouders
Volgens de Wet Inburgering moeten gemeenten voorzien in de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige statushouders en het afleggen van een participatieverklaring. In het Besluit Inburgering worden aan de inhoud en vormgeving van maatschappelijke begeleiding regels gesteld. Voor 2018 is de vergoeding vanuit het Rijk voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders verhoogd € 2.370 per volwassene. De wettelijke taak van maatschappelijke opvang activiteiten wordt uitgevoerd door Vluchtelingenwerk via een reeds verstrekte subsidie. In 2018 is ook gestart met de maatschappelijke begeleiding op de groepslocaties middels sociaal beheer op locatie. Dit wordt uitgevoerd door het JIT en Migrascope.
Mensen zonder verblijfsdocument
Het Rijk blijkt onvoldoende in staat om alle afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terug te laten keren naar het land waar ze vandaan komen. Daarom wordt het Haags Noodfonds Vluchtelingen voortgezet. Dit is nodig voor steun aan mensen zonder verblijfsdocumenten die in schrijnende situaties verkeren. In Den Haag gaat het om circa veertig tot zestig huishoudens per jaar, waarbij Stichting Vluchtelingenwerk de schakel vormt tussen de noodvoorzieningen en behoeftige (ex)asielzoekers en (ex)vluchtelingen.
Ze maken een zorgvuldige selectie van de deelnemers aan het noodfonds en organiseren de uitbetaling van het leefgeld.
Dienstverlening
Het KCC bevindt zich in een aanloop naar een reorganisatie. Deze reorganisatie is direct het gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur van de reisdocumenten. Doordat de geldigheidsduur van 5 naar 10 jaar is gegaan wordt een paspoort maar één keer per 10 jaar verlengd. Dit betekent dat er minder aan leges zal worden ontvangen. De financiële inkomstenderving start in 2019 en loopt in 2022 op naar een bedrag van circa € 2 mln.
Vanaf februari 2018 werkt het KlantContactCentrum (KCC) in een Tijdelijke Werk Organisatie (TWO) om zich hiermee voor te bereiden op een reorganisatie in 2019. En deze TWO wordt ook gebruikt om te onderzoeken welke ontwikkelingen optimaal kunnen worden ingezet.
Beleidsindicatoren Dienstverlening 2018
Met het vaststellen van de programmabegroting worden de indicatoren vastgesteld met de daarbij behorende ambitie. Voor programma (3) dienstverlening zijn de volgende (drie) topindicatoren bepaald:
Effect indicator Click, Call en Face | Nulmeting 2015 | Realisatie 2017 | Realisatie t/m 06-2018 | Prognose 2018 | Begroting 2018 |
Gemiddelde beoordeling van de bezoekers van DenHaag.nl (Click) | 6,3 | 6,8 | 6.9 | 7,0 | 7,1 |
Gemiddelde beoordeling van de bellers naar 14070 (Call) | 7,4 | 7,6 | 7,8 | 7,7 | 7,7 |
Gemiddelde beoordeling van de bezoekers van de stadsdeelkantoren (Face) | 8,3 | 8,4 | 8.5 | 8,4 | 8,2 |
De gemeente Den Haag wil minimaal een 7 behalen voor de dienstverlening aan de frontoffice. De doelstellingen voor de onderdelen Call en Face worden ruimschoots behaald. De beoordeling van het onderdeel Click is sinds de nulmeting sterk verbeterd. Dit komt onder andere door de verbeterde informatie en digitale formulieren op de website. Hierdoor verwachten we vanaf 2018 een structurele score boven de 7.
Prestatie indicator | Nulmeting 2015 | Realisatie 2017 | Realisatie t/m 06-2018 | Prognose 2018 | Begroting 2018 |
Percentage klanten die binnen de (vast)gestelde normtijden worden geholpen | |||||
www.denhaag.nl: uptime (Click) | 99,94% | 99,94% | 99,92% | 99.92% | 99,92% |
14070: gemiddelde wachttijd (Call) | 45 sec. | 113 sec. | 75 sec. | 60 sec. | 45 s |
Bezoekers stadsdeelkantoren (Face) | 88% | 90% | 88% | 90% | 90% =<5min |
Het callcenter 14070 streeft ernaar om de gemiddelde wachttijd niet langer dan 45 seconden uit te laten komen. Deze 45 seconden is gebaseerd op nulmeting 2015. Op dit moment is de gemiddelde wachttijd 75 seconden. Complexiteit van vragen neemt toe doordat men eerst zelf research doet alvorens te bellen. Verkeerde mailingen van bijvoorbeeld Parkeren met verkeerde facturaties voor automatische incasso’s, de powerbankactie van belastingen die veel meer respons opleverde, verkeerde digitale aanslagen en dergelijke. Gelet op de bovengenoemde factoren is het voorstel om in 2018 een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de normtijd van 45 seconden. Uit de KTO blijkt dat de duur van de wachttijden beperkt of geen invloed heeft op de waardering van de klanten.
Aantal klantcontacten | Prognose | Realisatie |
Via www.den haag.nl | 3.960.000 | 3959.747 |
Via 14070: call | 430.000 | 408.825 |
Via 14070: chat | 40.000 | 46.061 |
Via 14070: email | 36.000 | 33.217 |
Via 14070: social media (Twitter, Facebook, Instagram) | 34.500 | 31.213 |
Via 14070: WhatsApp | 21.000 | 14.470 |
Via balie stadsdeelkantoren | 290.000 | 298.891 |
Via DenHaag.nl: in 2017 hebben ruim 3,9 miljoen bezoekers de website bezocht. De verwachting is dat voor 2018 het aantal bezoekers gelijk zal zijn aan die van 2017. Via 14070: het landelijke beeld is dat het aantal calls voor 2018 met ca, 3% afneemt. Toch is de verwachting dat het aantal calls voor 2018 zal stijgen t.o.v. 2017. Dit wordt veroorzaakt door het verstrekken van parkeervergunningen, het vertrekken van afvalpassen en City Permit. Via e-mail, chat en social media: het gebruik van de online kanalen neemt verder toe. Geconcludeerd kan worden dat de sterke stijging van het aantal online contacten zich niet vertalen tot een veel lager call-aanbod.