Financiële prognose
bedragen x € 1.000 | ||||||
Activiteit omschr | Saldo | Mutatie | Saldo | Prognose | Prognose | V/N |
Kredietfaciliteiten GKB | -4.050 | -368 | -4.418 | -4.418 | ||
Kinderopvang ivm sociaal/medische indicatie | 1.585 | 790 | 2.375 | 2.375 | ||
Advies, informatie en sociaal juridische diensten | 5.545 | 201 | 5.746 | 5.746 | ||
Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen | 27.650 | 47.420 | 75.070 | 66.676 | 8.394 | *V |
Gemeentelijk minimabeleid | 51.161 | 424 | 51.585 | 52.647 | 1.062 | N |
Sociale werkvoorziening | 4.176 | -253 | 3.923 | 6.403 | 2.480 | N |
Sociale werkvoorziening (Decentralisatie participatie) | 41.161 | 4.430 | 45.591 | 45.591 | ||
Participatievoorzieningen | 9.348 | 696 | 10.043 | 10.293 | 250 | N |
Werkgelegenheidsprojecten | 50.973 | -6.301 | 44.673 | 44.673 | ||
Financiele hulpverlening | 2.232 | 467 | 2.698 | 2.698 | ||
Schuldhulpverlening | 10.297 | 776 | 11.073 | 11.333 | 260 | N |
Bijzondere hulpverlening huisvesting | 166 | -54 | 112 | 112 | ||
200.243 | 48.228 | 248.472 | 244.130 | 4.342 | V |
*Conform de algemene verordening Financieel Beheer en Beleid van de gemeente Den Haag worden bij het programma 7 resultaten op bijstandsverlening niet meegenomen bij de bepaling van de maximale hoogte van de programmareserve. Voor- en nadelen op bijstandverlening in de programmarekening worden verrekend met de algemene reserve.
Cluster 1.a Werk
Participatievoorzieningen
Bij participatievoorzieningen worden extra kosten gemaakt voor de activiteiten voor huishoudens met multi-problematiek en de dienstverlening vanuit het loket dak- en thuislozen, waardoor een nadeel verwacht wordt van € 0,25 mln.
Cluster 1.b Sociale werkvoorziening
Sociale werkvoorziening
Het nadeel in programma 7 van € 2,48 mln. voor de Haeghe Groep samen met het nadeel van € 1,62 mln. op de overheadkosten voor de Haeghe Groep uit programma 16. Dit resulteert in een totale prognose van een tekort van € 4,1 mln. Dit tekort is opgebouwd uit € 2 mln. op de Wsw salarissen (het verschil tussen de rijkssubsidie en de SW salarissen) en € 2,1mln. apparaatslasten primair proces. In de prognose is rekening gehouden met de bijdrage vanuit de coalitie voor de frictiekosten (€ 1 mln.) en een aanvullende Wsw-subsidie in de meicirculaire van netto € 0,9 mln. Het onderdeel Wsw salarissen is een niet te beïnvloeden onderdeel van de lasten op deze beleidstaak. In het coalitieakkoord zijn voor deze tekorten vanaf 2019 en verder extra middelen beschikbaar gesteld. Op de apparaatslasten worden kosten teruggedrongen door efficiencyverbetering en synergie voordelen. Deze kostenreductie vraagt echter enige tijd. Daarom zijn in het coalitieakkoord frictiekosten opgenomen. Vanaf 2019 en verder verwachten wij dat de tekorten op de Sociale Werkvoorziening zijn ingelopen.
Cluster 2 Inkomen
Bijstandsverlening en inkomensvoorziening
Conform het budgettair kader is voor het begrote tekort op de gebundelde uitkering Participatiewet (voorheen BUIG) 2018 een bedrag van per saldo € 46 mln. uit de algemene middelen toegevoegd.
Er is een voordeel in de prognose van € 1,8 mln., dat is met name het gevolg van een hogere vaststelling door het rijk in april 2018 van het voorlopige budget. Daarnaast is op 1 juni jongstleden bekendgemaakt dat het macrobudget in 2018 wordt verhoogd in verband met de financiering van uitkeringen aan statushouders. Deze aanpassing zal voor Den Haag een incidentele verhoging van € 6,6 mln. in 2018 betekenen, maar is nog onzeker omdat het bedrag nog niet definitief vastgesteld is door het Rijk.
Cluster 3.a Minimabeleid
Gemeentelijk minimabeleid
In 2016 en 2017 was er een tekort van ongeveer € 3 mln. per jaar. De oorzaak hiervan is dat er sprake is van een stijgend bereik en gebruik van de verschillende voorzieningen. Naar aanleiding van de te verwachte tekorten zijn al maatregelen voorgesteld die het tekort terugbrengen naar € 2,1 mln. In de meicirculaire 2018 is een aanvullende bijdrage van € 1,1 mln. voor armoede en schuldenbeleid toegekend. Daarmee resteert er eind 2018 een tekort van € 1 mln.
Cluster 3.b Schuldenbeleid
Schuldhulpverlening
Om binnen de wettelijke termijnen voor de aanvragen voor schuldhulpverlening te blijven en daarnaast ook de lopende projecten te realiseren, zijn er extra medewerkers ingezet. Dit betekent in totaal
€ 1 mln. aan additionele kosten. Doordat op andere onderdelen naar verwachting voordelen ontstaan, resteert een verwacht tekort voor het cluster Schuldenbeleid van € 0,26 mln.